onsdag, august 25, 2010

Linen and toile


Så er dette teppet endelig ferdig, godt og vel et år etter den spede starten. Det er nok mye takket være bloggen min at jeg klarer å fullføre disse diverse lappeteppene (og strikke- og hekleprosjektene, for den saks skyld) jeg til stadighet liker å begynne på.

I have finally finished this quilt, well over a year after I started it. It really is thanks to my little blog that I am able to finish these various quilts (and other knitted and crocheted projects) I so eagerly start working on.


For hadde det ikke vært for bloggen, hvor jeg mer enn gjerne viser den spede starten på nok et prosjekt, så ville de fleste påbegynte idéene gått i glemmeboken like etter starten. Men dette med bloggen forplikter... og har jeg først begynt på noe, så vil jeg så gjerne (en gang i framtiden) vise det ferdige resultatet til dere ytterst tålmodige lesere!

For if it were not for my blog, where I tend to show every little new idea I start working on, I probably would never see them finished. But with my blog comes a certain kind of "responsibility"... as I dearly want to show you, my lovely patient readers, the finished result!


Dette teppet er altså laget av i hovedsak lin- og toilestoffer, som jeg har hatt liggende lenge. Men for å få til den ønskede (romslige) størrelsen måtte jeg spe på med både kjøkkenhåndkleruter og Mulberry chintz.

This quilt is made mainly out of linen and toile fabrics that I have had in my fabric stash for quite a while. But to achieve the desired (fairly large) size I had to add other fabrics too, like my beloved blue and white teatowels and Mulberry chintz.


Det har altså tatt mer enn et år å sy dette teppet (selv om jeg selvfølgelig ikke har sydd på det hele tiden!) Og god er følelesen nå som det endelig er ferdig. Teppet er ("tradisjonen tro") kantet (og foret) med hvit linstoff fra Ikea, men også med blå ticking, spesielt kjøpt til dette formålet.

So it has taken me well over a year to finish this quilt (even though I obviously have not worked on it all this time!) And what a good, "warm and cosy" feeling it is to finally see the end result. The quilt is finished (and lined, as often is the case with my quilts) with a white linen fabric from Ikea, but also with a blue ticking specially bought for this quilt.


For selv om jeg stadig jobber med å redusere stoff stæsjet mitt, så må det litt nyanskaffelser til innimellom, for faktisk å kunne fullføre det planlagte teppet. Og nå som dette teppet endelig er ferdig er det på tide også å fullføre dette.

Even though I am constantly working on reducing my fabric stash, new fabrics are indeed required every now and then, to enable me to finish the project. And now that this quilt is finished it is about time for me to do the same with this one.

48 kommentarer:

Synnøve sa...

Nydelig teppe.
Du er en tusenkunster.
Du må ha brukt mange timer på det.
Klem Synnøve

Hilsen Bodil F.T. sa...

I am impressed, and I love it!!!!

home 4us sa...

Så kjempevakkert og sart.
Det enkle er ofte-nok en gang- det enkleste.

Liker kjempegodt nine patchen. Holder på med et med vridde nine pather. Snart ferdig, etter at det nok en gang har ligget hele sommeren uten å ha blitt quiltete sammen.

Men nå er jeg igang, så det ska snart bli ferdig.

Ha ei fin helg!

ANETTESHUS.COM sa...

Det var heeeelt nydelig, Mia! Imponerende!! Jeg hadde brukt 10 år - minst - på et slikt prosjekt!! Tappet er kjempe-lekkert! Liker så godt fargene/stoffene du har brukt:)

Klem klem
ANETTE:)

Anonym sa...

Vakkert, vakkert !!

Elsker fargene du har valg - du kunne begynt, Mias lappeteppe utsalg, anytime !!

Hilsen Helen ;)

CHRISTINE sa...

J'aime beaucoup ce nouveau quilt. Simplicité et bon goût.

Blessedmom's Simple Home sa...

Your quilt is beautiful Mia. I love those colors!
Blessings,
Marcia

Ruths datter sa...

Herlig land så fint det ble. Så lekkert med den kanten ytterst. Fint er det andre du holder på med også. Skal si du er flink. Og en får jo aldri nok tepper,vet du.
Klem

Anonym sa...

This quilt is indeed very beautiful with it's soft, old-fashioned tones and prints. I bet it's lovely to wrap up in.

Andrea, Minnesota, USA

Pondside sa...

It's beautiful, Mia. Well done with the finish!...and good luck with the pretty coloured one.

swedishouse sa...

Beautiful, just Beautiful.
You are v.clever
Kram Julie x

marte sa...

Ser ut som en kjempejobb. En vannvittig flott jobb. Imponert.

Inga Helene sa...

Nyyyyyyyyydelig!!!

Jeg kan ikke love at jeg ikke kommer tilk å kopiere dette. Det er så vakkert.

Ha en fin dag :o)

Kort og Søm sa...

Dette var et veldig fint teppe!
Hilsen Fredrikke :O)

AC sa...

gorgeous:-)
Take care,
Alison.

lillelaila sa...

Gratulerer med enda et ferdig prosjekt Mia!
Teppet ble virkelig flott!!
Nydelige stoffer du har satt sammen!
Synes ikke at det å bruke ett år på dette teppe er så lang tid jeg da. Tørr ikke tenke på hvor lenge noen av mine prosjekter har ligget på vent ;)
Har undersøkt litt her hjemme ang. blonder, og du har helt rett, brede blonder er ikke lett å få tak i!!
Et alternativ jeg fant ut var å sy et mellomverk og en blonde sammen for å få det bredere. Eller så må man bare finne frem heklenålen selv tror jeg :)
Ha en fin dag Mia!
klem Laila

agnes sa...

wunderwunderschön,

lieben Gruß
agnes

Datt sa...

Ooooh, helt utrolig lekkert!! Absolutely love it, flinke flinke du! :D

Gyngestol og kaffigrut sa...

Nydelig, nydelig!
Er så glad i slike quiltetepper, men kan ikke sy en rett søm engang selv...
Jeg bøyer meg i støvet.

Ha en fin dag!

Anita sa...

Såå fint som alltid! Jeg gleder meg så over å se på alt det skjønne du har og gleder meg til skolegangen er over for denne gang sånn at søm og kos kan prioriteres :0)) For den tid kommer!!! Nyyyyt høsten og fullførelsen av det andre teppet! Klemmer fra ANita!

greenrabbitdesigns sa...

Gorgeous!! :)
Such beautiful fresh colours.
Vivienne x

Seija sa...

Beautiful! Nice colours! I like it very much :):)

Christine C sa...

For et fantastisk teppe :) Du har jammen meg vært både flink og tålmodig.
Ha en finfin dag videre.

Carole sa...

Really gorgeous ! I love the blue-striped border and bias. Very simple but stylish and harmonious as always.

Kreoline sa...

Hei Mia, nydelige teppe, skjønne duse farger. Jeg skal på Ikea i dag, får se om de har linstoff, sist jeg spurte fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med det. Liker også godt å bruke lin i teppene mine, men nå er alt brukt opp. Ha en fin dag, klem fra meg.

Cate sa...

Dear Mia,

what a stunning, beautiful quilt!!! I love the colours! I wonder what the dimensions of the quilt are - what do you use for the back side of the quilt?
Your new lamp is lovely; I have the very same one - the small one and also the tall one, I just couldn't resist :-)
Hugs,
Cate

Frances sa...

Mia, you have a marvelous eye, and this quilt is magnificent in its subtle combinations. It will be such a pleasure to look at it again and again over the years, akin to revisiting a favorite painting.

I am very interested in whether you decide on the placement of the various squares in natural sunlight, even perhaps working out of doors in perfect weather. The balance of intriguing harmonies that you've achieved really is wonderful.

xo

littlecottonbluebirds sa...

Ohmygoodness Mia, I am deliciously smitten with this quilt. Looking forward to viewing your blog everyday. Thank you for sharing your talent.

ETT ÅR PÅ HYTTA sa...

Et fantastisk teppe!!
De fleste av oss ville nok brukt langt mer enn ett år på å lage noe sånt Mia! (jeg selv tror ikke jeg ville fått det til om jeg så hadde brukt et helt liv...)

Bente sa...

Et helt nydelig teppe og hva du klarer. Et slikt prosjekt tør jeg ikke å tenke på å begynne med. Vakre farger, flott sammensatt og kanten rundt gjør det helt perfekt (som alltid)

Bente

Ramme alvor sa...

Utruleg flott!!!

Claudia sa...

Mia, this is a masterpiece! Sooo beautiful! I wish I could sew...

Anita sa...

Det nederste bildet er bare så vakkert. Nydelig teppe - som alltid fra deg. Quilter du det på maskin? Det må være ganske stort arbeid å håndtere.

Vakre farger.

Silvia sa...

Oh my gosh how awesome! It would fit my blue house perfect, if it was for sale!;)

Tidsoptimisten sa...

WOW, for ett arbeid!! Men vakkert ble det, ingen tvil om det :)

Bente sa...

Så flott teppe !
Og for et arbeid du har lagt ned i det,kjempefine farger !

Therese sa...

Å for et flott teppe! Utrolig herlig sammensetning av mønstre og farger.

Når det gjelder å bruke lang tid på ting er mitt motto; bedre sent enn aldri ;o)

Ha en deilig helg,
klem

Livs Lyst sa...

Fytti du er flink, Mia!!
Jeg har hatt et lappe-teppe-prosjekt liggende i årevis jeg... ikke påbegynt altså.... hmf! Kanskje jeg bør gjøre som deg å blogge om lappene helt i starten, så mååå jeg liksom gjøre det ferdig. For de besøkende på bloggen skyld! Hiiii. Ja, den var kanskje ikke så dum den!

Jeg får tenke litt på det.... øh....

Klem fra Liv som syns du er utrolig! Og teppet ble jo så fiiiint!

;O)

Anonym sa...

Dearest Mia,
what a piece of art, in combination of colours, patterns and perfect finish.You should enter quilt exhibbitions, if not competitions.Butr most important, what a luxurious and cosy feeling must that be, to be covered with or sit on, with a nice cup of something hot and rainy weather outside...Great!Best regards,
Violeta

pennipenny sa...

It's really wonderful...
hugs Penny ^_^

Regina sa...

hi mia,
absolutley gorgeous!!!!!!!!!!!!!!!
ha en fin uke,
klem fra regina

Fjordheim sa...

Nok et flott teppe fra din hånd.
Nydelige disse teppene.
Ja høsten er her visst nå. Godt å kunne finne frem tepper og tenne lys om kveldene.
Ha ei flott helg :)

tania sa...

I just love everything you make ! I have a little something on my blog for you, come & have a look xxx

Tania sa...

Oh my blog is www.tanskiknits.blogspot.com

Mercedes sa...

Wow, l love it!!!
As you say, blogging can help to finish those " works ", I understand you perfectly.

Tone sa...

Det ble virkelig lekkert!!
Jeg har tenkt på deg mens jeg ahr tilbragt hele sommeren til seters - dine tepper ville utvilsomt gjort seg på gamle senger og på den store slagbenken på stua.
Vakkert - det er det!
Håper du også har hatt en fin sommer - jeg har ikke hatt pc en gang!
Tone

DeaBea sa...

It's wonderful!

At My September Cottage sa...

Hello Mia, this truly is a BEAUTIFUL quilt, congratulations. I love the fabrics.